Het is zover, het zinken dak is gearriveerd. Een nieuwe mijlpaal voor het dak.
Een krat met 24 platen is gelost. Deze zijn nog niet op lengte gemaakt want dan hebben we zelf nog wat marges om te schuiven mocht dat nodig zijn. Maar eerst moeten de start profielen (de profielen waar de felsbanen straks achter vast gehaakt worden) worden aangebracht.
De zilverkleurige zinkrand is op 5 mm na geheel op dezelfde maat van het midden gekomen. Daar ben ik wel blij mee. 🙂
Omdat we de planken in eerste instantie relatief dicht op elkaar hadden geplaatst is het hele dak losgenomen en de afstand tussen de planken vergroot. Hierdoor hebben ze voldoende ruimte gekregen om te ‘ kunnen werken’. Ook planken welke slechter waren zijn direkt vervangen. (het wachten op onze Franse ‘vrienden’ heeft gewoon te lang geduurt. We hebben ondertussen een jaar van complete radiostilte vanuit hun zijde bereikt).
Om de onderzijde van de felsbaan te kunnen zetten hebben we eerst een poormans-zetbank moet maken. Velux levert bij zijn dakramen afwateringsprofielen die uitschuifbaar zijn. Een aantal stukken zijn overgebleven en hebben we hiervoor gebruikt.
Maar eerst moeten de felsbanen op maat gemaakt worden. We hebben maar een klein randje nodig om achter de start profielen te haken dus knippen we de overlengte aan de onderzijde eraf. Boven hebben we namelijk een een opstaand randje nodig om water tegen te houden. Die buigen we als de plaat op het dak ligt en korten dan ook direkt de bovenzijde in.
Aan zowel de boven als onderzijde klemmen we de baan in tussen de profielen en buigen met de hand de eerste 90 graden.
Het resultaat is een nette rand op de buiglijn. Het zelfde proces herhalen we nog een keer met de dunne zijde van het profiel in de vouw.
De rand kan nu door de 90 graden heen gebogen worden tot ongeveer 120 graden.
Laatste stap is om met de tang de rand te vouwen langs een startprofiel voor de exacte maat. Het is wat omslachtig maar geeft wel het resultaat wat we willen hebben.
De eerste plaat ligt er op en na het definitief vastzetten kunnen de volgende platen erop.
Nadat alle platen geplaatst zijn moesten deze nog gefelst worden met een felstang. We hebben gekozen voor ambachtelijke felsen en niet voor klikflensen. Ervaring bij andere leert dat deze niet echt lekker blijven zitten. Na het felsen moeten alleen de onderzijde van de felsnaden nog afwerkt worden. Hiervoor hebben we aan de linkerzijde van de platen 8mm overlengte in de felsrand gelaten. Deze kunnen dan ingeknipt en omgevouwen worden om ook deze randjes mooi af te werken.
De dop in het midden is het laatste stukje blauw zeil wat er nog over is. Zodra de kachelpijp binnen komt (wordt verwacht binnen twee weken) kunnen we eindelijk na jaren afscheid nemen van het blauwe zeil. Dan is het dak af en moeten alleen de hoge ramen nog. Maar dat zullen we vanwege de kosten tot volgend jaar moeten uitstellen.
Published by